Ideeën
lessencyclus
Ik heb in een PowerPointpresentatie
een lessencyclus voor leerlingen uit groep 5 ontwikkeld. (BAAL BAAL BAAL dat ik niet weet hoe ik een IBook maak!!!!)
Er wordt stapsgewijs
uitgelegd wat er van ze verwacht wordt.
Er wordt gebruik
gemaakt van verschillende didactische structuren van Meervoudige Intelligentie
om de voorkennis op te halen en de kennis over te brengen op de leerlingen. Na
deze werkvormen volgt het spel: De
verteldobbelstenen. Leerlingen proberen met elkaar een verhaal te vertellen
aan de hand van de gegooide dobbelstenen. Deze verhalen worden door ieder
groepje op een groot vel geschreven en opgehangen in de klas. Kinderen kunnen
elkaar feedback geven door middel van post-it blaadjes.
De leerkracht toetst
tussendoor de leerlingen of zij de juiste woordbetekenissen kennen. Zodra een
kind de woordbetekenis kent heeft hij/zij een sticker verdiend bij dat woord. In de klas hangt visueel een groot vel met de
woorden van de dobbelstenen en alle namen van kinderen uit de klas. Ze zien dus
van elkaar wie er wanneer een woordbetekenis kent. Wanneer een kind alle woordbetekenissen
van een dobbelsteen kent heeft hij/zij een beloning verdiend.
Wanneer (bijna) de
hele klas alle woorden kent met de juiste woordbetekenissen zijn de kinderen
eraan toe om andere woorden aangeboden te krijgen. Er kan natuurlijk altijd nog
even teruggepakt worden naar woorden die al eerder aan bod zijn gekomen.
De PowerPoint kan
je hier vinden.
Dag Maartje,
BeantwoordenVerwijderenHier mijn feedback voor afronding:
1. Neem in je Powerpoint nog twee extra slides op:
A. Rol van de leerkracht en aanbevolen kennis voor de leerkracht.
B. Hoe de leerkracht differentieert naar niveau.
Verder, extra:
Wat ook nog leuk zou zijn (wel een punt van experimenteren) is - als eventuele aanvulling - dat leerlingen zichzelf zouden assessen op hun woordenschat. Om op die manier zelf koers te geven aan hun leerproces. Misschien zou je dit kunnen doen bij de kinderen die het redelijk goed doen.
Groet, Danielle